Latest Blogposts

Omgaan met het Narcistisch Slachtoffer Syndroom

omgaan-met-het-narcistisch-slachtoffer-syndroom

Het Narcistisch Slachtoffer Syndroom (NSS) kun je omschrijven als een trauma dat je hebt opgelopen na narcistisch misbruik en dat je ingrijpend verandert. Wanneer het trauma bijzonder krachtig is, kan het er voor zorgen dat je niet in staat bent om te herstellen en je normale evenwicht weer te vinden. Je bent dan vast komen te zitten in de littekens die het je leven zeer moeilijk maken.

Emoties kunnen variëren

Iedereen reageert anders. Iedereen volgt zijn eigen pad en tijd om in het reine te komen met wat er in de relatie is gebeurd. Het herkennen en accepteren van je gevoelens is de eerste stap om ermee om te kunnen gaan. Er zijn verschillende tekenen van het Narcistisch Slachtoffer Syndroom 

Emoties kunnen variëren van; angst, onrust, hulpeloosheid, woede, schuld, droefheid, schande, verlegenheid tot euforie en hoop. In toenemende mate kun je last krijgen van allerlei vreemde lichamelijke en psychische klachten of vreemd, verslavend en destructief gedrag vertonen. De harde waarheid is dat je lichaam en je geest deze schade blijft manifesteren, totdat je de weg naar jezelf terug vindt.

Je lichamelijke gezondheid is vrijwel zeker ook beïnvloed. Je kunt last hebben van klachten zoals: slapeloosheid, vermoeidheid, dromen en nachtmerries, slechte concentratie, geheugenproblemen. moeite met helder denken, hoofdpijn, veranderingen in eetlust, pijntjes en kwaaltjes en een snellere hartslag

Constructieve Actie

Je hebt constructieve actie nodig om de controle terug te nemen en te doen wat je kunt om door te gaan met je leven.

Wat kun je doen?

  • Jezelf de tijd geven.
  • ‘Het’ bespreken.
  • Goed voor jezelf zorgen.
  • Vragen om ondersteuning.
  • Een fysieke uitlaatklep vinden.
  • In een dagelijkse routine stappen.
  • Verbinden met andere overlevenden.
  • Dagelijks de tijd nemen voor ontspanning.
  • ‘Normale’ dingen doen met andere mensen.
  • Uitzoeken wat er gebeurd is, kennis opdoen.

Wat kun je beter laten?

  • Je te veel opwinden
  • Terugvallen in de relatie
  • Je gevoelens opkroppen
  • Veel drinken of drugs gebruiken
  • Grote beslissingen nemen

Wanneer behandeling zoeken?

Meestal zal de angst, de gevoelloosheid, de verwarring en de schuld en wanhoop na een relatief korte tijd beginnen te vervagen. De meerderheid van de mensen komt er doorheen zonder enige professionele hulp. Als je traumatische stressreactie echter zo intens en hardnekkig is dat het je vermogen om te functioneren in de weg staat, dan kun je hulp nodig hebben.

Als algemene regel geldt dat als je achttien maanden na de breuk (zonder contact met de narcist) niet door proces heen bent, je er goed aan doet professionele therapie voor je angst en depressie te zoeken.

Waarschuwingssignalen:

  • Je begint je niet beter, maar slechter te voelen
  • Je hebt problemen met het functioneren thuis en op het werk
  • Je ervaart angstaanjagende herinneringen, nachtmerries of flashbacks
  • Je vindt het steeds moeilijker om je te verbinden met anderen
  • Je hebt suïcidale gedachten of gevoelens

Lief zijn voor jezelf

Ik zou het ten zeerste aanraden voor overlevenden van het Narcistisch Slachtoffer Syndroom dat wat je ook kiest om te doen, dat je het vanuit het perspectief van liefde voor jezelf gaat benaderen. Een constante analyse in therapie van jezelf en jouw karakter en het zoeken van verklaringen en problemen uit je jeugd oprakelen, helpen je nu waarschijnlijk niet.

Je doet er nu beter aan om een groot gevoel van zelf-compassie te ontwikkelen. Ben daarnaast minstens zo lief voor jezelf als je altijd voor de narcist en anderen was en laat dit een nieuwe werkelijkheid voor je zijn!

 

Lees verder in de E-books Verraden door liefde over het Herkennen, Hanteren en Herstellen van narcisme in relaties.

0 reacties op “Omgaan met het Narcistisch Slachtoffer Syndroom

Plaats een reactie

error: Content is protected !!