Latest Blogposts

Drie Strategieën om te Herstellen van Narcistisch Misbruik

Na narcistisch misbruik kun je jezelf machteloos, waardeloos en van binnen gebroken voelen. Deze wonden laten dan misschien wel geen zichtbare littekens na, maar ze kunnen minstens zo pijnlijk zijn als lichamelijk letsel.

In toenemende mate kun je last krijgen van allerlei vreemde lichamelijke en psychische klachten of vreemd, verslavend en destructief gedrag vertonen. De harde waarheid is dat je lichaam en je geest deze schade blijft manifesteren, totdat je de liefde voor  jezelf weer terugvind.

Hier zijn drie strategieën om je te helpen herstellen van narcistisch misbruik

Strategie 1: Zorg goed voor je jezelf

Een gezond lichaam verhoogt je vermogen om te herstellen. Eet een goed uitgebalanceerd dieet. Het eten van kleine, goed uitgebalanceerde maaltijden gedurende de dag zal je helpen je energie te behouden en stemmingswisselingen te voorkomen.

Zorg voor voldoende rust en slaap. Na de traumatische ervaring van narcistisch misbruik, kun je het gevoel hebben uitgeput te zijn en kan je slaappatroon verstoord zijn. Een gebrek aan slaap maken het nog moeilijker om je emotionele evenwicht te behouden. Sta daarom elke dag op hetzelfde tijdstip op en ga vroeg slapen. Streef naar zeven tot negen uur slaap per nacht.

Vermijd alcohol en drugs. Het kan al je symptomen verergeren en gevoelens van depressie, angst en isolement vergroten.

Verminder stress. Maak tijd voor rust en ontspanning. Dit zal helpen je leven weer in balans te brengen. Probeer ontspanningstechnieken zoals meditatie, yoga of diepe ademhalingsoefeningen. Maak ook tijd voor activiteiten die je vreugde brengen zoals je favoriete hobby's of doe activiteiten met vrienden.

Geef jezelf de tijd om te herstellen. Herstellen van narcistisch misbruik kost tijd. Wees geduldig en sta jezelf toe om te voelen wat je voelt zonder oordeel of schuld. Erken je gevoelens wanneer ze zich voordoen en accepteer ze. Het accepteren van je gevoelens is een onderdeel van het rouwproces en is noodzakelijk voor het herstel.

Meestal zullen de verontrustende gedachten en gevoelens van stress langzaam verdwijnen. Je kunt het proces helpen door jezelf toe te staan om te voelen wat je voelt wanneer je het voelt.

Strategie 2: Beweeg regelmatig

Bewegen is misschien het laatste waar je zin in hebt als je de ervaringen van narcistisch misbruik hebt meegemaakt. Waarschijnlijk heb je te kampen met de -ook- fysiek uitputtende gevolgen daarvan en voel je jezelf leeg en te moe om te trainen. Toch helpt bewegen om je de klachten te verminderen. Het werkt vaak zelfs zo goed dat het onmiddellijk je stemming kan verbeteren.

Verhoog je ‘feel good’ chemicaliën in de hersenen met bewegen. Regelmatige lichaamsbeweging stimuleert ook je geluksgevoel en je gevoel van eigenwaarde.

Help je lichaam ontspannen. Lichamelijke activiteiten die je bewust en met aandacht uitvoert, zullen je ook helpen om je zenuwstelsel te stimuleren en het trauma dat ‘vast’ zit in je lichaam te helpen ontspannen. Lichaamsbeweging helpt ook om je slaappatroon te verbeteren.

Voed je geest-lichaamsverbinding door het beoefenen van yoga, Tai Chi, Qigong of doe een andere lichamelijk training die je prettig vindt. Ook trainingen zoals bergbeklimmen, krachttraining, boksen of vechtsporten kunnen het je gemakkelijker maken om je los te maken van het trauma. Of Dans. Zet wat muziek op en dans de spanning er uit. Ook dit is een geweldige manier om je energieker te voelen.

Doe iets wat prettig voor je is -zoals wandelen, hardlopen, zwemmen, of fietsen. Trainingen die je buiten kunt doen zijn een extra goede keuze, omdat bewegen in de natuur extra ontspannend werkt. Doe wat voor jou werkt. Concentreer je op lichaamsbewegingen die je de mogelijkheden geven om je opgebouwde stress te uiten, want als je dat niet doet, kun je er lelijke littekens aan over houden.

Streef ernaar om elke dag een uur of meer in beweging te zijn. Of als het gemakkelijker voor je is, kun je ook twee keer 30 minuten of zelfs vier keer 15 minuten beginnen met bewegen. Door regelmatig te bewegen en het niet onderdrukken van je fysieke stressgevoelens, kun je jezelf ontdoen van een groot deel van de negatieve energie van het misbruik. En, vergeet niet, het is allemaal energie.

Strategie 3: Blijf geaard

Je gevoel van veiligheid werd door de narcist verbrijzeld, waardoor je het gevoel kunt hebben hulpeloos en kwetsbaar te zijn. Het is dan normaal om angstig, bang en onzeker te zijn over wat de toekomst kan brengen. Het helpt om geaard te blijven in het ‘hier en nu.’

Hou vast aan een dagelijkse routine met vaste tijden voor het wakker worden, slapen, eten, werken en lichaamsbeweging. Om in het heden te blijven, kun je het beste een gestructureerd schema volgen. Zorg er ook voor dat je tijd inruimt voor leuke dingen, om te ontspannen en voor sociale activiteiten.

Verbind je met anderen. Naar aanleiding van het misbruik kun je wantrouwend zijn en de behoefte hebben om je af te zonderen, maar isolatie maakt je situatie nog erger. De tijd nemen voor jezelf is prima, maar voorkom dat je te veel tijd alleen doorbrengt. Verbinding maken met anderen zal je helpen om geaard te blijven, .

Neem deel aan sociale activiteiten. Als je geen zin hebt in feestjes, doe dan op zijn minst ‘normale’ dingen met andere mensen. Doe activiteiten waardoor je jezelf beter voelt en die je geest bezig houden, zodat je niet meer al je energie en aandacht richt op de narcist.

Vraag om ondersteuning. Het is belangrijk om over je gevoelens te praten en te vragen om de hulp die je nodig hebt. Ga naar een vertrouwd familielid, vriend of adviseur. Praat met iemand die je vertrouwt. Als je tijdens de relatie, door invloed van de narcist, je hebt teruggetrokken uit relaties met anderen die ooit belangrijk voor je waren, doe dan juist nu moeite om je opnieuw met diegenen te verbinden.

Praat met lotgenoten. Word lid van een forum, facebook paginagroep of doe mee aan een workshop. Samenzijn met anderen die worden geconfronteerd met dezelfde problemen kan je gevoel van isolement helpen verminderen. Praten met anderen over hoe je met dingen kunt omgaan, kan inspirerend en zeer verhelderend werken.

Wil je verbinden met lotgenoten en meer strategieën leren om te herstellen van narcisme in relaties? Kom dan naar de workshop Voorbij het Narcisme.

workshop-voorbij-het-narcisme

0 reacties op “Drie Strategieën om te Herstellen van Narcistisch Misbruik

Plaats een reactie

error: Content is protected !!