Latest Blogposts

6 Tips Om Verder Te Gaan Na Narcistisch Misbruik

6-Tips-Om-Verder-Te-Gaan-Na-Narcistisch-Misbruik-

Het is normaal om iemand in je leven te willen hebben en dat is niets om je beschaamd over te voelen. Maar als je iemand mist die je wreed en kwetsend behandelde, dan is het tijd om jezelf af te vragen of je deze persoon meer mist dan dat je jezelf mist...Eerlijk gezegd denk ik dat je jezelf terug wilt in plaats van je narcistische ex. De tips in dit artikel helpen je verder op je weg naar herstel van narcistisch misbruik. 

Narcisten zijn niet in staat tot het geven van echte liefde. Dat is de reden waarom ze mensen zo gemakkelijk misbruiken en vervangen. Wanneer je niet zelf een einde aan de relatie maakt, zullen ze je inruilen. Wanneer dat gebeurt, voel je je nutteloos en gebruikt. Als je dan verdrietig en eenzaam bent, verwar je deze gevoelens vaak met liefde voor je ex. Maar dat is geen liefde. Wat je voelt komt voort uit afhankelijkheid en onzekerheid. Je zoekt naar een oplossing om de pijn te beëindigen.

De emoties van de aangename herinneringen gaan dan het algehele beeld bepalen dat je hebt van je narcistische ex. In plaats van je te concentreren op de realiteit, op hoe de narcist je heeft behandeld, gaat je focus terug in de tijd, waarbij je de goede herinneringen gaat romantiseren.

Eerlijk gezegd denk ik dat je jezelf terug wilt in plaats van je narcistische ex. Het begint allemaal met goed voor jezelf te zorgen.

De volgende zes tips helpen je verder op je weg naar herstel van narcistisch misbruik

  1. Accepteer de pijn Tijdens het herstellen van narcistisch misbruik kun je te maken krijgen met uiteenlopende klachten zoals angstaanvallen, flashbacks en vele nare gedachten. Weet dat de pijn deel uitmaakt van het proces. Er is gewoon geen ontkomen aan.
  2. Word je paniek de baas. Ademhalingsoefeningen kunnen zeer nuttig zijn bij het hanteren van heftige emotionele reacties. Bovendien zal een diepe aandachtige ademhaling je direct rustiger maken en helpt het je om in het hier en nu te blijven. Het kan ook zeer rustgevende en uiterst ontspannend zijn om lekker in de te gaan te wandelen of een bad te nemen.
  3. Verbind met anderen. Het is goed om je te verbinden met andere die weten wat je doormaakt. Het is de validatie van anderen waarin je vaak de meeste genezing vindt. Jouw verhaal delen met andere overlevenden kan ongelooflijk helend en verhelderend werken. En, nog belangrijker, het geeft je toegang tot de nodige kennis en bevestigt dat jij niet degene bent die gek is!
  4. Accepteer veranderingen. Ga met de stroom mee. Jezelf aanpassen aan de veranderende omstandigheden is van cruciaal belang voor je herstel. Het is ook een voorwaarde voor het omgaan met de onvermijdelijke onzekerheden in het leven.
  5. Kom uit je comfort zone. Als je wilt dat je situatie verandert, is het tijd om een ​​nieuw pad te kiezen. Uit je comfortzone komen is essentieel voor je herstel. Kom in beweging en ga nieuwe dingen doen. Hoe meer je blijft vast zitten, hoe meer het je lijden en pijn verlengt.
  6. Kennis is de sleutel tot je vrijheid. Ga op onderzoek uit en leer alles over de narcistische persoonlijkheidsstoornis. Verslind alle informatie die je kunt. Lees boeken, artikelen en doe mee aan online support groepen. Het bewapenen van jezelf met kennis over narcisme stelt je in staat om vooruit te gaan.

Meer lezen en leren?

Leer meer over narcisme in relaties in de serie E-books Verraden door Liefde, het boek Voorbij het narcisme in je relaties, familie en werk, of kom naar de workshop Voorbij het Narcisme.

 


Meer over

error: Content is protected !!