Latest Blogposts

7 positieve effecten van bewegen om te herstellen van misbruik

Bewegen kan het herstel van een destructieve relatie aanzienlijk verlichten. Studies tonen aan dat bewegen minstens net zo effectief kan zijn als bepaalde geneesmiddelen voor de behandeling van angst en depressie. 

De positieve effecten van bewegen, werken voor zowel het lichaam als de hersenen waardoor je onzekerheid, angst en verdriet zal verminderen.

7 redenen waarom bewegen je herstel zal bevorderen:

  1. Het biedt afleiding. Bewegen zet je gedachten op iets anders. Studies hebben aangetoond dat angstige mensen goed reageren op de kalmerende effecten van lichaamsbeweging.
  2. Het vermindert spierspanning. Mensen met angst hebben overmatig veel stress in hun spieren en bewegen vermindert die spanning.
  3. Het maakt je vrolijker en bouwt de hersenen op. Bewegen verhoogt serotonine en noradrenaline, zowel op het moment zelf en op de lange termijn.
  4. Het verbeterd je herenfuncties. Door het activeren van het sympathische zenuwstelsel door middel van bewegen, doorbreek je de val van passief wachten en je zorgen maken, en daarmee voorkom je dat je hersenen in een kringetje blijven ronddraaien. In plaats daarvan, kun je reageren door in actie te komen.
  5. Het verbetert je veerkracht. Wanneer je in beweging komt zul je ontdekken dat je zelf effectief kunt handelen ter bestrijding van angst, en je het kunt omzetten naar iets positiefs, zonder dat je in paniek raakt. Deze zelfbeheersing, en de ontwikkeling ervan is een krachtig preventief middel tegen angst gevoelens en tegen depressie.
  6. Het vergroot je zelfvertrouwen. Door bewust de beslissing te nemen om meer te gaan bewegen zul je ook te beseffen dat je voor jezelf iets goeds kunt doen om te herstellen.
  7. Het geeft je vrijheid. - Letterlijk en figuurlijk - zul je je vrijer voelen door in beweging te komen. Mensen die angstig zijn hebben de neiging om zichzelf te immobiliseren - gewoon omdat ze proberen een veilige plek te vinden om zich te verbergen voor de wereld. Gevangen in hun huizen, maakt dat in zekere zin elke vorm van angst als een val voelt. Het tegenovergestelde, is het nemen van actie, er op uitgaan en het verkennen van de omgeving door in beweging te komen.

In beweging komen betekent niet dat je direct als een gek hoeft te gaan sporten, of moet gaan trainen voor een marathon. De beste manieren van bewegen is dat je die dingen doet, die je leuk vind en die bij je passen, zodat je het ook blijft doen.

Natuurlijk kunnen er in het begin ook dagen zijn waarop je jezelf het liefste huilend onder je dekbed verstopt. Een gevoel van angst en verdriet is onderdeel van het herstel. Het helpt je echter niet om daarin lang te blijven hangen. Doe je lichaam en je brein een plezier en kom in beweging, je zult ervaren dat het ook voor jou werkt!

Lees meer tips in het e-book: Verraden door liefde, herstellen van narcisme in relaties 

 

0 reacties op “7 positieve effecten van bewegen om te herstellen van misbruik

Plaats een reactie

error: Content is protected !!